FAQ - časté otázky

 

Dotaz 1. : Je možno provozovat lokomotivy s dekodérem i na "klasickém" systému napájení /pulsní zdroj,reg.transformátor/ ?

 

Nedoporučuji centrála systému LZ 100 je po praktických testech náchylná i na modulaci vlastního napájení při zatíženém trafu kolejového okruhu. Doporučujeme napájení čistým 16V st. Napětím u větších kolejišť ještě rozdělit na obvody napájející LZ + LR jednotky a trafo napájející LS + LV jednotky.

 

Dotaz 2. : Je třeba upravovat izolované úseky na kolejišti v případě použití digitálního řízení /mám na mysli především zmiňované skryté smyčky/ ?

 

Digitální systém v konfiguraci s dekodéry nepotřebuje žádné dělení kolejiště. Pouze u velkých kolejišť dělení dle předpokládaného výkonu např. naše kolejiště je na dvě části.  Zpětné smyčky řeší jednotka LK 100 – ověřeno funguje na našem kolejišti.

 

Dotaz 3. : Řeší systém digitálního řízení kolejiště také otázku obsazenosti kolejového úseku vlakem /s tím souvisí také automatické stavění návěstidel na návěst "Stůj" po průjezdu vlaku/ ?

 

Obsazení bloků kolejiště technicky řešíme pomocí jazýčkových kontaktů. Vyhodnocení jejich sepnutí provádí jednotky LR. Vlastní logiku pohybu a světel řeší PC s programem RailCo 4.0.

 

Dotaz 4. : Mohou být výměny,které by byly ovládány digitálně,vybaveny výše zmiňovanými přestavníky fy.TT-Bahnen,nebo je možno použít i přestavníky bez konc. vypínání ? Podává systém také informaci o poloze výměny ?

 

K výše zmiňovaným přestavníkům se nemohu vyjádřit. Jednotky LS 100/110 vysílají na přání impuls dané délky, nebo stálý proud do příslušného zařízení. Naše přestavníky mají kontakty dorazu a po přeložení tedy rozpojí obvod. Pokud by to nebylo, šlo by použít pulzní režim. Jednotky LS 100 vrací systému polohu výhybek. Obecně je třeba vysoké spolehlivosti chodu. V praxi zjistíte jak je spolehlivost zařízení (kolejiště) důležitá.

 

Dotaz 5. : Může obvod určený pro ovládání výměn spínat i dvě výměny najednou /v případě kolejových spojek,kde musí být oba jazyky výměn ve shodné poloze/ ?

 

Není důvod aby to nefungovalo.

 

Dotaz 6. : Poslední dotaz se týká využití PC při řízení kolejiště.Předpokládám,že počítač slouží především k ovládání výměn a návěstidel.Existuje i nějaké další jeho využití ?

 

To by jste ten program urazil. Program řeší provoz komplexně:

-         Pohyb lokomotivy v každém úseku rychlostí, kterou definujete

-         V traťovém úseku lze nastavit rychlost „zelená“ (např. 70 Km/hod) a rychlost „žlutá“ (např. 40 Km/hod)

-         V traťovém bloku lze definovat „vjezdový“ kontakt = přiřazení do bloku, „předvěst“ = počátek plynulého brždění soupravy před návěstím na minimální rychlost a stop kontakt, kde souprava zastaví.

-         Lokomotivy mají definovanou interní přepočtenou rychlostní charakteristiku = jedou tedy přepočtenou rychlostí v měřítku trati.

-         Lze definovat pojem „vlak“ , který má danou délku a hmotnost. Ta spolu s výkonem  lokomotivy určuje kinematické vlastnosti soupravy. Vlak může táhnout i několik digitálních lokomotiv a jeho chování je pak dáno součtem jejich výkonů.

-         Dispečer PC dále kompletně nastavuje traťové cesty, hlídá bezkolizní průjezd souprav, umožňuje automatické přiřazení volných kolejí při vjezdu do nádraží a jízdu podle jízdního řádu. Jízdní řád může být různý pro každý den v roce.

-         Systém je „otevřený“, takže pak si s ním můžete dělat co chcete.